Repairing your broken suitcase
Wprowadzenie

Niezależnie od tego, czy podróżują Państwo służbowo, jadą na wakacje, czy po prostu odwiedzają przyjaciół i rodzinę, zazwyczaj nie muszą się Państwo martwić o swoją walizkę. Uszkodzona walizka może jednak zrujnować całą podróż. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy ich walizkę można naprawić, ile taka naprawa może kosztować i czy w ogóle warto naprawiać uszkodzenie. W tym artykule mamy nadzieję odpowiedzieć na następujące pytania dotyczące naprawy bagażu:

  • Jakie części walizki można naprawić?
  • Czy opłaca się naprawiać walizkę, czy lepiej kupić nową?
  • Jakie naprawy mogę wykonać samodzielnie, a w przypadku jakich powinienem skorzystać z profesjonalnej pomocy?
  • Jakich narzędzi i części potrzebuję do wykonania naprawy?
  • Jak długo trwa naprawa?
  • Co mogę zrobić, jeśli nie ma już dostępnych części zamiennych do mojej walizki?

Jakie części walizki można naprawić?

Większość sprzedawanych obecnie walizek została zaprojektowana tak, aby można je było łatwo naprawić w przypadku uszkodzenia. W tym celu większość części walizki jest przymocowana do powłoki za pomocą śrub, które można usunąć w celu wykonania naprawy. Aby uzyskać dostęp do tych części, większość walizek ma zamek błyskawiczny w środku podszewki walizki, aby umożliwić dostęp do komponentów.

To, czy uszkodzenie można naprawić, zawsze zależy od dokładnego rodzaju uszkodzenia, ale poniższe informacje powinny zapewnić Państwu ogólny przegląd.

Uszkodzenia, które można naprawić:

  • Kółka
  • Uchwyty teleskopowe
  • Zamki
  • Ściągacze zamków błyskawicznych (jeśli suwak i łańcuszek zamka są nieuszkodzone)
  • Inne części, które można nabyć jako oddzielne części zamienne
  • Suwaki zamków błyskawicznych, które zostały oddzielone od łańcucha zamka błyskawicznego (który musi być nadal nienaruszony)

 

Uszkodzenia, których nie można naprawić:

  • Wgniecenia w powłoce
  • Pęknięcia powłoki
  • Części komponentów, np. tylko całość Kółka mogą być wymieniane, a nie części Kółko
  • Uszkodzenia materiału walizek typu softshell
  • Urwane uchwyty do przenoszenia walizek softshell
  • Uszkodzenia materiału w walizkach softshell
  • Uszkodzenia płyt wzmacniających walizek softshell (np. na spodzie)
  • Uszkodzenia tkaniny wewnętrznej
  • Walizki z nitami, w których materiał otaczający nit (np. poliwęglan lub aluminium) został uszkodzony.

To oczywiście tylko krótka lista przykładów uszkodzeń, które można naprawić. Aby uzyskać bardziej wyczerpującą listę dostępnych napraw, prosimy zapoznać się z naszym szczegółowym przewodnikiem dotyczącym jakie uszkodzenia można naprawić.

Czy warto naprawiać walizkę, czy po prostu kupić nową?

Decyzja o tym, czy warto próbować naprawić uszkodzoną walizkę, czy nie, zależy głównie od zakresu uszkodzenia i dostępności części zamiennych do wykonania naprawy. W przypadku, gdy uszkodzeniu uległ tylko jeden element, np. Kółko jest uszkodzony i jeśli część zamienna jest dostępna, zazwyczaj bardziej opłaca się naprawić walizkę niż kupować nową.

Kolejną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, jest częstotliwość uszkodzeń i wiek walizki. Zazwyczaj po upływie ponad 10 lat nie można wykluczyć, że niektóre tworzywa sztuczne stają się bardziej kruche (w zależności od warunków przechowywania), co zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia. Jednocześnie po tak długim okresie może być dostępnych tylko kilka części zamiennych. W takich przypadkach warto rozważyć wcześniejszą wymianę walizki. Może to nie tylko zmniejszyć liczbę uszkodzeń, ale także zwiększyć komfort Państwa podróży.

Czy muszę płacić za naprawę walizki?

Przy zakupie walizki wiele marek oferuje gwarancję producenta, która wykracza poza wszelkie prawa konsumenta, które mogą Państwu przysługiwać na mocy obowiązującego prawa. W większości przypadków takie gwarancje obejmują jednak tylko wady materiałowe i produkcyjne, np. gdy szew jest wadliwy lub gdy materiał uchwytu jest kruchy po bardzo krótkim czasie. Uszkodzenia spowodowane regularnym użytkowaniem, zużyciem lub podróżą pociągiem, autobusem lub samolotem zazwyczaj nie są objęte takimi gwarancjami, co oznacza, że będą Państwo musieli pokryć wszelkie koszty naprawy.

W przypadku, gdy Państwa bagaż jest przewożony przez stronę trzecią, taką jak linia lotnicza lub statek wycieczkowy, firma transportowa jest zazwyczaj odpowiedzialna za naprawy powstałe podczas obsługi Państwa bagażu. W przypadku podróży lotniczych takie odszkodowanie jest uregulowane w Porozumieniu Montrealskim. Prosimy jednak pamiętać, że linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za uszkodzenia spowodowane szczególnym charakterem bagażu lub wcześniejszymi uszkodzeniami. W przypadku, gdy Państwa walizka została uszkodzona przez linię lotniczą lub statek wycieczkowy, pierwszym krokiem jest zawsze zgłoszenie szkody do firmy.

Zgłaszanie uszkodzeń liniom lotniczym / statkom wycieczkowym

Aby ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczej lub armatora statku wycieczkowego po uszkodzeniu Państwa walizki, pierwszym i najważniejszym krokiem jest zgłoszenie szkody do linii lotniczej.

Zalecenie: Przy odbiorze bagażu proszę zawsze natychmiast sprawdzić, czy nie został on uszkodzony.

Ogólnie rzecz biorąc, powinni Państwo spróbować zgłosić wszelkie uszkodzenia walizki przed opuszczeniem budynku terminalu. Na wielu lotniskach stanowisko do zgłaszania uszkodzonego bagażu znajduje się razem ze stanowiskiem do zgłaszania zagubionego bagażu. W zależności od linii lotniczej, lotniska i godziny przylotu, stanowisko obsługi uszkodzonego bagażu może nie być obsadzone. W takich przypadkach nadal zalecamy wizytę w punkcie i sprawdzenie, czy jest podany numer telefonu, pod który można zadzwonić i udokumentować uszkodzenie za pomocą zdjęć. Powinni Państwo zgłosić szkodę e-mailem lub telefonicznie tak szybko, jak to możliwe po przylocie. Wiele linii lotniczych wymaga zgłoszenia szkody w ciągu 7 dni kalendarzowych, jednak każda linia lotnicza lub armator statku wycieczkowego ma własne przepisy. Niektóre linie rejsowe wymagają nawet zgłoszenia szkody przed opuszczeniem budynku terminalu, aby kwalifikować się do odszkodowania.

Co dzieje się po zgłoszeniu uszkodzenia walizki linii lotniczej lub armatorowi statku wycieczkowego?

Po zgłoszeniu szkody do linii lotniczej, zazwyczaj otrzymają Państwo numer sprawy od linii lotniczej, która przekaże Państwa sprawę do wyspecjalizowanego dostawcy usług naprawczych, który ma umowę z linią lotniczą. Na kolejnym etapie dostawca usług naprawczych linii lotniczej skontaktuje się z Państwem w celu zorganizowania naprawy lub wymiany bagażu. Niektóre linie lotnicze i armatorzy statków wycieczkowych pozwalają również wybrać firmę naprawczą według własnego uznania i zwrócą Państwu koszty naprawy. To, czy naprawa jest możliwa (i finansowo opłacalna dla linii lotniczej), czy też konieczna jest wymiana, zależy zazwyczaj od dostępności części zamiennych do danego modelu walizki.

Co się stanie, jeśli linia lotnicza nie będzie w stanie naprawić mojej walizki?

W przypadku, gdy uszkodzenie jest zbyt poważne lub naprawa nie jest możliwa, linia lotnicza / dostawca usług naprawczych linii lotniczej zorganizuje wymianę walizki. Wartość przedmiotu zastępczego będzie zależeć od pierwotnej ceny zakupu walizki, wieku przedmiotu i linii lotniczej. Na tej podstawie linia lotnicza obliczy wartość czasową walizki. W zależności od linii lotniczej utrata wartości za każdy rok użytkowania może wynosić od 10% do 20% ceny zakupu. Dokładne obliczenie wartości czasowej różni się w zależności od linii lotniczych i umów zawartych z firmami ubezpieczeniowymi.

Przykład: W przypadku 7-letniej walizki, za którą zapłacili Państwo 169 € w sklepie, mogą Państwo kwalifikować się do otrzymania przedmiotu zastępczego o wartości 50,70 €, jeśli linia lotnicza przyjmie utratę wartości na poziomie 10%. Bardziej restrykcyjne linie lotnicze zakładające utratę wartości na poziomie 20% rocznie mogą uznać, że przedmiot jest bezwartościowy i mogą wypłacić jedynie niewielką rekompensatę w ramach uprzejmości.

W oparciu o wartość czasową, jaką dostawca usług naprawczych obliczył dla Państwa przedmiotu, może zostać Państwu zaoferowany przedmiot zastępczy odpowiadający tej cenie. Aby wymienić przedmiot na nowy przedmiot o podobnej wartości, dostawca usług naprawczych może poprosić Państwa o zapłatę różnicy między kwotą odszkodowania linii lotniczej a ceną detaliczną przedmiotu zastępczego.

Ważne: W wielu przypadkach zostaną Państwo poproszeni o wybranie przedmiotu zastępczego. Zalecamy porównanie cen przedmiotów zastępczych z cenami rynkowymi i w razie potrzeby zażądanie wypłaty kwoty odszkodowania w gotówce.

Moja linia lotnicza poprosiła mnie o dostarczenie certyfikatu uszkodzenia od sprzedawcy bagażu lub warsztatu naprawczego - gdzie mogę uzyskać taki dokument?

Jeśli chodzi o naprawę lub wymianę uszkodzonego bagażu, niektóre linie lotnicze i firmy oferujące rejsy wycieczkowe proszą klientów o dostarczenie protokołu szkody lub certyfikatu szkody od sprzedawcy bagażu lub profesjonalnego warsztatu naprawy bagażu. Często ma to na celu upewnienie się, że produkt rzeczywiście nie nadaje się już do naprawy oraz uzyskanie szacunkowego wieku i przybliżonej ceny detalicznej w celu obliczenia wartości przedmiotu zastępczego lub wypłaty odszkodowania.

Taki dokument zazwyczaj zawiera nazwę i adres sprzedawcy bagażu / warsztatu naprawczego, rodzaj produktu, który został przedstawiony, opis przedmiotu, w tym producenta, typ przedmiotu, rozmiar / wymiary, a także opis uszkodzenia. Co najważniejsze, taki certyfikat będzie zawierał wniosek dotyczący możliwości naprawy, np. że koszt naprawy przekroczyłby cenę detaliczną produktu, że produkt nie może być naprawiony, ponieważ części zamienne są niedostępne lub że uszkodzenie nie nadaje się do naprawy, podając przybliżony wiek produktu i cenę sprzedaży.

W przypadku, gdy linia lotnicza zaakceptuje Państwa roszczenie o odszkodowanie, koszt zgłoszenia szkody (zazwyczaj około 15 EUR) zostanie Państwu również zwrócony przez linię lotniczą.

Jak oddać walizkę do recyklingu?

Wiele osób zastanawia się, jak oddać walizkę do recyklingu. Albo jest ona uszkodzona w stopniu uniemożliwiającym jej naprawę, albo po prostu zdecydowali się Państwo na zakup nowej walizki.

Jeśli walizka jest nadal w dobrym stanie i w pełni funkcjonalna, mogą Państwo rozważyć przekazanie jej na cele charytatywne. W przypadku uszkodzonych walizek będą Państwo musieli oddać je na pobliskie wysypisko śmieci lub do centrum recyklingu.

Ważne: W większości krajów nie ma możliwości recyklingu walizki razem z innymi odpadami domowymi. W zależności od kraju może być dostępna specjalna zbiórka odpadów wielkogabarytowych.

W niektórych przypadkach możliwe jest również zwrócenie walizki bezpośrednio do marki w celu jej utylizacji. Jeśli Państwa marka oferuje taką usługę, prosimy sprawdzić stronę internetową marki.

Jakie naprawy mogę wykonać samodzielnie, a w przypadku jakich napraw powinienem zwrócić się o profesjonalną pomoc?

To, czy mogą Państwo naprawić swoją walizkę samodzielnie, czy też powinni Państwo skorzystać z profesjonalnej pomocy firmy zajmującej się naprawą bagażu, zależy od rodzaju naprawy, którą chcą Państwo wykonać oraz od rodzaju posiadanego bagażu.

W przypadku walizek, w których elementy są przymocowane do powłoki za pomocą śrub (widocznych od wewnątrz po otwarciu zamka błyskawicznego), większość napraw można wykonać samodzielnie w domu przy użyciu odpowiednich części zamiennych. Obejmuje to zazwyczaj takie elementy jak Kółkazamki, uchwyty do przenoszenia (tylko walizki z twardą skorupą) i rączka wózka.

W przypadku walizek, które wykorzystują nity (małe metalowe śruby, które zazwyczaj mają zaokrąglony łeb, który jest widoczny na zewnątrz walizki) do mocowania elementów do walizki, naprawa jest bardziej skomplikowana. Takie naprawy wymagają usunięcia nitów za pomocą wiertarki, wymiany części zamiennych i wprowadzenia nowych metalowych lub plastikowych nitów. Ponieważ tego typu naprawy wymagają specjalistycznego sprzętu, powinny być one wykonywane w profesjonalnych warsztatach naprawczych. Nasz zespół serwisowy może udzielić Państwu rekomendacji, jeśli szukają Państwo warsztatu, który może udzielić pomocy w takich przypadkach.

Naprawy obejmujące ściągacze zamków błyskawicznych wymagają pewnego stopnia delikatności, aby uniknąć uszkodzenia suwaka zamka. W przypadku innych napraw zamków błyskawicznych, np. jeśli Suwak jest oddzielony od łańcuszka zamka błyskawicznego, należy udać się do profesjonalnego warsztatu naprawczego. Ponadto w przypadku wszelkich napraw wymagających szycia zalecamy skontaktowanie się z warsztatem naprawczym, aby uniknąć obrażeń.

Jakich narzędzi i części potrzebuję do wykonania naprawy?

W przypadku, gdy części zamienne walizki są przymocowane za pomocą śrub, do naprawy potrzebny jest tylko odpowiedni śrubokręt. W zależności od elementu, który chcą Państwo wymienić, mogą Państwo potrzebować wielu różnych rozmiarów śrubokrętów. Do wymiany ściągaczy suwaków mogą być również potrzebne szczypce i nigdy. Nasz poradniki dotyczące naprawy podadzą Państwu szczegółowe instrukcje dotyczące sposobu wykonania naprawy i narzędzi potrzebnych do każdej naprawy.

Najważniejsze są jednak pasujące części zamienne. W tym celu niezbędne jest znalezienie części zamiennych, które dokładnie pasują do Państwa walizki. Ponieważ części zamienne do walizek są dostosowane do każdego modelu, niestety nie ma uniwersalnych części zamiennych. Kółka. Dla wielu modeli mogą Państwo znaleźć pasujące części zamienne na stronie suitcase.repair po prostu wyszukując numer modelu Państwa walizki. Alternatywnie, można spróbować skontaktować się z marką, od której zakupiono przedmiot, aby sprawdzić, czy części zamienne są nadal dostępne.

Jak długo trwa naprawa?

Proste naprawy, które można wykonać w domu, np. wymiana Kółko (jeśli Kółko jest przymocowany za pomocą śrub) można wykonać w zaledwie 5 minut. Bardziej skomplikowane naprawy, takie jak wymiana Uchwyt Teleskopowy może zająć 15-20 minut. Nasz przewodniki napraw podadzą Państwu szczegółowe instrukcje dotyczące sposobu wykonania naprawy oraz szacowany czas potrzebny na jej wykonanie.

W przypadku napraw wykonywanych przez profesjonalne warsztaty naprawy mogą trwać nawet 1-2 tygodnie lub nawet dłużej w zależności od ich aktualnego obciążenia pracą. Prosimy również pamiętać, że konieczne może być wysłanie przedmiotu paczką do serwisu naprawczego.

Co mogę zrobić, jeśli nie są już dostępne części zamienne do mojej walizki?

W przypadku przedmiotów, do których nie są już dostępne części zamienne od samej marki lub profesjonalnych sprzedawców części zamiennych, takich jak suitcase.repair bardzo trudno będzie znaleźć pasujące części. Ponieważ może być konieczne wypróbowanie wielu różnych części, aby znaleźć pasującą część zamienną, koszt może z łatwością przekroczyć koszt nowego przedmiotu.

W takich przypadkach można jednak spróbować kupić uszkodzoną lub nienaruszoną walizkę, która jest identyczna z Państwa walizką na platformach takich jak eBay lub innych platformach ogłoszeniowych i wziąć części zamienne z tej drugiej walizki, aby naprawić swój przedmiot.

Wnioski
Naprawa walizki powinna być Państwa pierwszym wyborem w większości przypadków. Tylko w przypadku starszych przedmiotów lub przedmiotów z kilkoma uszkodzeniami mogą Państwo rozważyć bezpośrednią aktualizację do nowszego przedmiotu. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia walizki należy zawsze zwrócić uwagę na natychmiastowe zgłoszenie takiego uszkodzenia przewoźnikowi (jeśli dotyczy), aby uniknąć samodzielnego płacenia za uszkodzenie. Naprawa jest w większości przypadków bardzo prosta przy użyciu odpowiednich części zamiennych. Na suitcase.repair znajdą Państwo odpowiednie części zamienne do wielu różnych produktów, a także odpowiednie instrukcje napraw i narzędzia. W przypadku niektórych bardziej skomplikowanych napraw zaleca się wizytę w profesjonalnym warsztacie naprawczym, aby uniknąć obrażeń i upewnić się, że nie uszkodzą Państwo walizki.